Friday, November 14, 2014

ANAK SIHAT IBU TERSENYUM

Teks: Marlina Mahmud

Alhamdulillah syukur bila kebanyakan ibu hari ini memilih susu ibu untuk anak-anak tersayang. Dalam penulisan sebelum ini, diriku ada menyentuh sedikit tentang kebaikan susu ibu untuk anak-anak kita. Antaranya adalah:
  • *  Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik dan yang amat kritikal untuk perkembangan otak dan ia membantu dalam meningkatkan kepintararan si manja. 
  • *    Ia mengandungi nutrien dalam kadar yang mencukupi di mana kandungannya berubah mengikut keperluan bayi yang sedang membesar.
  • *    Susu ibu, terutamanya kolostrum , menguatkan sistem imuniti bayi anda Ia melindungi bayi dari jangkitan seperti cirit birit, selesema, bronkitis dan radang paru-paru.
  • *    Susu ibu mencegah berbagai masalah alahan seperti asma, ekzema dan kolik bayi kerana ia tidak mudah tercemar dibandingkan dengan cara penyusuan lain.
  • *    Susu ibu mudah diperolehi pada suhu yang betul setiap masa. Oleh itu ia tidak susah untuk disediakan.
  • *    Ia memberi keselesaan dan keselamatan emosi kepada bayi melalui sentuhan kulit ke kulit antara ibu dan anak di mana anak merasa selamat dalam pangkuan ibu.
  • *    Ia memberi peluang kepada ibu dan anak untuk berinteraksi sepenuhnya dan meningkatkan hubungan kasih sayang antara ibu dan anak.

Selain anak, ibu juga bakal menikmati kebaikan melalui penyusuan susu ibu. Bagi ibu-ibu yang baru melahirkan, ia mampu membantu mengecutkan rahim dan mengembalikannya kepada saiz yang asal dengan cepat serta mengurangkan pendarahan selepas bersalin sama ada bersalin secara normal mahupun secara pembedahan. Melalui pengalaman diriku, kita dapat merasa rahim mengecut bilamana si manja menyusu.

Menyusukan si manja juga bisa membakar kalori si ibu, jadi tidak hairanlah ibu-ibu selepas berpantang berjaya menurunkan berat badan. Walau bagaimana pun keperluan ini juga bergantung kepada kadar metabolisma, berat badan dan juga aktiviti ibu. Diriku sewaktu melahirkan anak pertama berjaya mendapat berat ketika anak dara memandangkan ketika itu umur masih muda dan metabolisma diri juga tinggi. Selain itu, penyusuan susu ibu juga dapat mengurangkan risiko kanser payudara dan ovari.

Semoga semangat mendalami ilmu penyusuan susu ibu akan dapat dipertingkatkan baik dari segi saintifik mahupun dari sudut syariahnya.

Sampai di sini dahulu diriku berkongsi dengan kalian….


Wassalam

No comments:

Post a Comment