Thursday, November 20, 2014

SEGALANYA TENTANG POSISI DAN TEKNIK

Teks: Marlina Mahmud
Foto: Internet
Assalamualaikum.
Diriku doakan semoga kalian beroleh keberkatan dan rahmat dari Yang Maha Esa. Syukur pada-Mu Ya Allah kerana diriku masih diberi ruang dan peluang untuk berkongsi sedikit sebanyak ilmu dan pengalaman berkaitan penyusuan susu ibu. Sesungguhnya ilmu-Mu Maha Luas terhadap sesuatu. Sebenarnya aktiviti mengepam susu sedang berlangsung sewaktu diriku menulis entri ini.
Hari ini, diriku ingin berkongsi tentang teknik dan posisi untuk menyusu. Untuk memastikan kejayaan penyusuan susu ibu, bayi perlu diletakkan dengan betul ke payu dara ibu. Kebiasaannya, posisi dan cara meletakkan bayi ke payu dara datang secara semulajadi tetapi terdapat ibu dan bayi yang memerlukan masa dan latihan terutamanya bagi ibu baru. Untuk melakukan dengan betul, teknik posisi & pelekapan bayi ke payu dara memainkan peranan yang penting.
Pelbagai posisi boleh dipraktikkan oleh ibu dengan asas yang sama mengikut keselesaan ibu dan bayi. Bayi seharusnya dipegang rapat ke arah badan dan payudara ibu dengan memastikan kepala dan badan bayi lurus. Badan dan punggung bayi seharusnya diampu kemas untuk memastikan bayi tidak terlepas. Beberapa posisi yang biasa adalah seperti “cradle position” (mendukung), “cross cradle position” (mendukung bersilang), “lying down position” (berbaring), “football hold” (duduk di bawah ketiak ibu).
Diriku pula lebih selesa dengan posisi mendukung (sejak dari lahir) dan berbaring. Walaubagaimanapun, diriku akan praktikkan posisi berbaring bila bayi sudah mencecah empat bulan ataupun sudah bisa meniarap atau memusingkan sendiri badannya. Ini kerana diriku takut terhempap bayi sewaktu tidur dan mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.
Posisi Penyusuan

Pelekapan mulut bayi ke payudara ibu memainkan peranan yang penting untuk memastikan kesejahteraan ibu dan bayi.


  • Pegang bayi rapat ke arah badan dan payu dara ibu.
  • Ibu dalam keadaan duduk atau baring mengiring dan bayi menghala kepada ibu.

·         Rapatkan bayi ke payu dara (bukan payu dara ke bayi). Rapatkan seluruh badan bayi ke dada bukan hanya bahagian kepala. Pastikan seluruh bahagian tampok hitam (areola) masuk ke dalam mulut bayi.

·  Anda boleh membantu bayi melekap dengan memegang payu dara dengan tangan. Pastikan ibu jari jauh dari areola dan tidak menekan payu dara.
Jika penyusuan berjalan lancar, puting ibu tidak mudah cedera ataupun melecet kerana puting berada jauh ke dalam mulut bayi. Kebanyakan masalah yang dialami ibu adalah kerana posisi dan cara pelekapan yang tidak betul. Antara tanda - tanda pelekapan yang tidak betul dan boleh mengakibatkan masalah semasa penyusuan; puting kelihatan leper semasa dikeluarkan dari mulut bayi selepas penyusuan dan puting akan terasa sakit semasa dan selepas penyusuan, ini adalah salah satu punca puting melecet. Kepada ibu-ibu, apabila pelekapan tidak berlaku dengan betul, penghasilan susu kurang berkesan dan boleh menyebabkan payu dara bengkak.
Pengalaman diriku sendiri, bengkak payudara ataupun bengkak susu menyebabkan diriku demam terutamanya ketika dalam pantang. Almaklumlah, ketika ini susu masih lagi meriah.


 Gambar menunjukkan bayi yang tidak melekap dengan betul. Ini boleh mengakibatkan masalah seperti kebengkakkan payu dara dan puting melecet.


Sebagai ibu, kita perlu pastikan mulut bayi terbuka luas dan memenuhi kawasan areola; hisapan bukan pada puting tetapi pada areola. Bayi akan menghisap, berhenti sejenak dan menghisap semula; hisapan secara perlahan dan dalam manakala ibu dapat mendengar bunyi bayi menelan susu. Teknik penyusuan yang betul memudahkan ibu dan mengenyangkan bayi.
Semoga perkongsian akan ini akan memberi manfaat kepada kalian.
Wassalam.


1 comment:

  1. Easy "water hack" burns 2 lbs OVERNIGHT

    Well over 160000 women and men are using a easy and secret "liquids hack" to burn 1-2lbs each and every night as they sleep.

    It is very simple and works on everybody.

    Here's how you can do it yourself:

    1) Get a glass and fill it half full

    2) Then learn this proven hack

    and become 1-2lbs thinner as soon as tomorrow!

    ReplyDelete